اتومبیل

نقد خودرو های مختلف

نقد تندر نود

تندر نود

رنو لوگان در سال 2004 به عنوان یک خودروی ارزان قیمت توسط شرکت رنو معرفی و پس ازآن با نام های مختلف در کشور های مختلف تولید شد. دو سال پیش شرکت پارس خودرو اقدام به تولید و مونتاژ این خودروی فرانسوی نمود. تندر نود اوایل فقط در یک تیپ عرضه می شد اما پس از ورود این خودرو به گروه خودروسازی ایران خودرو به دلیل گرانی قیمت به چهار تیپ E2sl- E2lp – E1 – E0  تقسیم بندی شد. این چهار مدل فرق چندانی با هم ندارند. مثلا فرق بین ای 2 ال پی با اس ال فقط یک ایربگ اضافی است. این چهار مدل از نظر فنی هم هیچ فرقی با یکدیگر ندارند. حجم موتور هر چهار مدل 1598 سی سی است ، هر چهار مدل 105 اسب بخار تولید می کنند و ...

سواری

از نظر سواری ما دومدل ای یک و ای دو ال پی را با هم مقایسه کردیم اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم باید بگوییم هیچ فرقی با همدیگر ندارند. فرماندهی خودرو نسبتا خوب است اما به علت بزرگ بودن بدنه برای پارک کردن خودرو دچار مشکل می شوید. مگر اینکه برای خودروی خود سنسور عقب نصب کنید که بهترین روش است. سواری خوبی دارد نرمی فرمانش بین پژو پارس و 206 است ، کابین بزرگی دارد و برای مسافرت های خانوادگی بهترین اتومبیل موجود است. یعنی اگر زیاد سفر می کنید حتما یک ال نود بگیرید. اگر از ویژگی های این خودرویی چابک و جادار هم بخواهیم بگوییم باید به طراحی ساده و در عین حال کارا ، قیمت مناسب ، مصرف سوخت کم ، قدرت مناسب و استحلاک پایین این خودرو اشاره کنیم . در واقع این خودرو برای مسابقه و اسپرت کردن ساخته نشده این خودرو مانند رولزرویس گوست ، فقط برای استفاده ی یک خودروی سدان و خانوادگی ساخته شده.

طراحی و ساخت

خودروی خوش ساخت و ساده ای است همینطور بسیار چابک است. در مسافرت های خانوادگی هم می توانید از صندوق عقب بزرگ 510 لیتری اش به عنوان پشت یک وانت دو کابین استفاده کنید. ولی بدترین چیزی که وقتی سوار این خودرو شدم و مشاهده کردم شیشه بالابر های برقی جلو بود که آنها را بدترین جای ممکن گذاشته اند . البته باید بگوییم گذاشتن شیشه بالابر ها در کنسول وسط استاندارد ایمنی خودرو را پایین می آورد و حواس راننده را بیشتر پرت می کند. نگاه کردن به دکمه ی شیشه بالا بر = یک تصادف جانانه. از جای بد شیشه بالابر و زشت بودن دریچه های کولر که بگذریم اشکال فوق العاده بزرگ این خودرو سپر جلو است. در تصادف ها اگر ضربه ی سنگینی به سپر وارد شود پشت سپر جلو لاستیک های جلو را می ترکاند در حالی که اگر خودروی دیگری داشته باشید این اتفاق نمی افتد و در ضربات شدید به سپر فقط ممکن است لاستیک در بیاید. همین امر یک ضعف بزرگ فرانسوی ها در زمینه ی طراحی این خودرو به شمار می رود.اما از نظر طراحی داخلی باید بگوییم که فرانسوی ها سنگ تمام گذاشته اند. وقتی داخل این خودرو می نشینید انگار روی یک مبل بزرگ نشسته اید ولی صندلی های ناراحتی دارد و در مسافرت های طولانی ممکن است بعد از رانندگی دچار کمر درد شوید. پس نتیجه می گیریم که اگر زیاد سفر می کنید ال نود بگیرید ، اما پس از خرید خودرو قبل از اینکه از نمایندگی خارج شوید حتما برایش سنسور پارک بخرید ، جای شیشه بالابر ها را عوض کنید و صندلی های راحتی برای آن بخرید.

 دکتر قریشی زاده

 

مقایسه ی جدولی با سمند در ادامه ی مطلب


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هفتم مرداد 1389ساعت 15:9  توسط کاردان  | 

بلاتكليفى تندر ۹۰ همچنان ادامه دارد

بلاتكليفى تندر ۹۰ همچنان ادامه دارد


 
وزير صنايع با اخذ موضع سكوت در مورد ال-،۹۰ سعى دارد تا با وقت كشى تصميم قطعى را در اين باره بگيرد چرا كه قرار بود در اولين روزهاى تير ماه وزير صنايع خبر تجميع توليد را اعلام كند كه متاسفانه تاكنون اين اتفاق رخ نداده است.به گزارش ايلنا ،اگر نام كلاف سر در گم را به جاى تندر۹۰ به كار ببريم، سخن به گزافه نگفته ايم چرا كه تمام تصميمات مرتبط با تندر۹۰ در زمان مقرر انجام نشده و همواره اين تصميمات با مخالفت ها و لجبازى هاى دست اندركاران آن مواجه است به گونه اى كه بعد از سر و صداى زياد توليد اين خودرو در دو خودروسازى ايران خودرو و پارس خودرو زير مجموعه سايپا و كم كارى ها و ديركردهاى توليد هنگامى كه قرار شد توليد اين خودرو در يك خودروسازى و آن هم پارس خودرو تجميع شود باز هم قائله ديگرى به راه افتاد.به گونه اى كه با تائيد رييس كارگروه خودروى سازمان گسترش ونوسازى صنايع به عنوان متولى اصلى توليد و تصميم گير خودرويى كشور و حتى اعلام رسمى تجميع در پارس خودرو، باز هم اين توليدگران هستند كه دستور مافوق هاى خود را بى اهميت جلوه مى دهند .نكته ديگر قابل تامل اين است كه وزير صنايع و معادن نيز با اخذ موضع سكوت در مورد اين خودرو، سعى دارد تا با وقت كشى تصميم قطعى را در اين باره بگيرد چرا كه قرار بود در اولين روزهاى تير ماه وزير صنايع و معادن خبر تجميع توليد را رسما اعلام كند كه متاسفانه تاكنون كه نيمى از تيرماه سپرى شده است وزير حتى در اين باره اظهار نظر كوتاهى نيز نكرده است.البته محمدرضا روشنى مقدم رييس كارگروه خودرو سازمان گسترش و نوسازى صنايع ايران، در تاريخ ۲۶/۳/۸۹ در گفت وگو با خبرنگار ايلنا با تائيد خبر طرح تمركز توليد تندر ۹۰ در يكى از شركت هاى خودروساز از ابلاغ اين دستورالعمل تا پايان تير ماه خبر داد.وى در آن زمان نامى از خودروساز در نظر گرفته شده براى تمركز توليد تندر۹۰ نبرد، اما گفت: توليد تندر۹۰ در همان شركتى كه خبرنگاران نيز حدس مى زنند، متمركز خواهد شد. اين گفته وى در شرايطى بود كه نه تنها خبرنگاران، بلكه بيشتر كارشناسان و مردم مطلع نيز، پارس خودرو را گزينه مورد نظر وزارت صنايع براى تمركز توليد تندر۹۰ مى دانستند. چرا كه در تمام چند سالگى تندر ۹۰ اين شركت از روال مناسب ترى براى توليد اين خودرو برخوردار بود و حتى با ارائه فيس ليفت جديد تندر سعى كرده بود گام هاى بيشترى را در جهت توليد بهتر و رضايت مشترى بردارد اما اين فيس ليفت نيز تنها در گوشه  شركت پارس خودرو در حال خاك خوردن است و بنا به اظهار نظر تفرشى مديرعامل پارس خودرو به ايلنا، براى ارائه فيس ليفت جديد تندر زمان لازم است و با تائيد مقامات رنو اين فيس ليفت هم ارائه خواهد شد.تاكنون عدم عمل به تعهدات تندر،۹۰ ضعف هاى كيفى، توليد دستى و بدهى هاى سنگين ايران خودرو به قطعه سازان داخلى و خارجى، اين شركت را در تقابل با پارس خودرو قرار مى داد و البته عده اى نيز معتقدند كه قرارگيرى تندر در رنج قيمتى ديگر توليدات ايران خودرو موجب شده تا اين شركت تمايل خاصى به توليد و تغيير فيس ليفت از خود نشان ندهد تا همچنان بازار ساير محصولاتش حفظ شود و در مقابل پارس خودرو كه تنها مونتاژكننده ساير خودروهاست كه در رنج بالاى ۲۰ميليون قرار مى گيرند، موجب شد تا توليد تندر در اين خودروساز بيشتر مورد توجه قرار گيرد.
به اين جهت از سال گذشته نيز كه بحث تجميع و تمركز توليد تندر۹۰در وزارت صنايع و معادن و كارگروه خودرو ايدرو به طور جدى در حال بررسى بود، هر كدام از خودرو سازان سعى مى كردند خود را داراى كيفيت بالاترى در توليد تندر۹۰ نشان دهند تا در تصميم گيرى كارگروه خودرو ايدرو، نقش پر رنگ ترى ايفا كنند.از طرفى شركت ايران خودرو مخالفت آشكار خود را با تصميم سازمان گسترش و نوسازى وزارت صنايع ايران آشكارتر كرد و حتى به شركت هاى زيرمجموعه خود نيز دستور داد تا با درج اخبارى چون: برنامه هاى جديد آپكو براى تامين تجهيزات تندر۹۰ سفارشى شركت خودروهاى سفارشى ايران خودرو(آپكو) به منظور پاسخ گويى به سلايق مشتريان در سال جارى سه هزار دستگاه تندر۹۰ مجهز به كيت اسپرت را به بازار عرضه مى كند« كم اهميتى ابلاغيه اين سازمان را بيش از پيش نمايان كند.البته اين مخالفت ايران خودرو به اين جا ختم نشد و با وجود اين كه در هفته هاى گذشته جلسات تمركز توليد و جمع آورى خط توليد تندر در ايران خودرو برگزار شد كه نشان دهنده پذيرفتن اين تصميم از سوى مسولان بود اما محمدرضا معتمد معاون تندر۹۰ ايران خودرو در اخرين اظهارنظر خود گفت: تفاهم نامه تمركز توليد تندر۹۰ داراى مشكل حقوقى است و ايران خودرو وقعى به اين تفاهم نامه ننهاده است.وى ادامه داد: چون تفاهم نامه تمركز پروژه X90 را همه اعضاى هيات مديره ايران خودرو و سايپا به امضا نرسانده اند و براى انتقال پروژه از ايران خودرو، امضاى همه اعضاى هيات مديره هاى ايران خودرو و سايپا نياز است اين تفاهم نامه وجاهت قانونى ندارد!ايران خودرويى ها معتقدند كه چون سيد مجيد هدايت، مدير عامل سازمان گسترش و نوسازى صنايع رئيس هر دو هيئت مديره ايران خودرو و سايپا به حساب مى آيد، طبق بند ۱۲۹ قانون تجارت، امضاى وى را براى انتقال اموال معتبر ندانسته و معتقدند اين سازمان نمى تواند تفاهم نامه را به امضاى همه اعضاى هيئت مديره اين دو خودروساز برساند. بنابراين امضاى مجيد هدايت، مدير عامل سازمان گسترش و نوسازى صنايع ايران را معتبر ندانسته و تفاهم نامه مورد نظر را از اعتبار قانونى ساقط دانستند.
 
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و پنجم مرداد 1389ساعت 21:31  توسط کاردان  | 

توسان در برابر سوزوکی گراند ویتارا

هیوندای توسان در برابر  سوزوکی گرندویتارا

مدتي است كه رقابت در بخش خودروهاي اس يو وي بالا گرفته و تنوع در اين بخش بيشتر شده . در اين ميان اس يو وي هاي نسبتا ارزان قيمت كه از قيمتي در حدود 40 مليون تومان برخوردارند رفته رفته دارند جاي خود را در ميان خريداران پيدا ميكنند . به همين دليل بر آن شدم تا مقايسه اي بين دو خودرو در اين كلاس بپردازم كه يكي از آن ها تازه وارد است . اميدوارم تا اين مقايسه بتواند اطلاعات شما را در هنگام خريد افزايش دهد .

طراحی خارجی :

 

چهره ی گرندویتارا خشن و زمخت طراحی شده ولی خیلی دلچسب و دوست داشتنی نیست .  البته نمیتوان گفت که ظاهر این خودرو زیبا نیست ولی در نگاه اول نیز به دل نمیچسبد . فرم چراغ های این خودرو تقریبا مستطیل شکل است و شیب کمی دارد که همین امر باعث شده تا چهره ی این خودرو زمخت به نظر برسد . خطوط بدنه ی این خودرو ساده بوده و در آن برآمدگی خاصی به چشم نمیخورد .  جلوپنجره ی آن نیز همانند چراغ ها ساده طراحی شده . نحوه ی قرارگیری چراغ های عقب در نوع خود جالب توجه است ولی عدم قرارگیری چراغ در امتداد ستون عقب کمی باعث ناهماهنگی در این بخش گشته است . در کل چهره ی ویتارا را باید ساده و تا حدی اسپرت دانست .

اما ظاهر توسان به کلی نسبت به ویتارا متفاوت است .چراغ های تقریبا کوچک این خودرو که به سمت بالا کشیده شده اند دوست داشتنی جلوه میکند . ترکیب این چراغ ها با جلوپنجره ی تقریبا کوچک و خطوط عضلانی موجود بر روی بدنه باعث شده تا نمای خارجی توسان دوست داشتنی و البته زیباتر از ویتارا به نظر برسد . سپرهای برآمده ی این خودرو که البته در مدل های موجود در کشور هم رنگ بدنه هستند بیش از پیش چهره ی این خودرو را زیباتر میکنند . چراغ های عمودی توسان از زیبای مناسبی بهره مندند و هماهنگی خوبی با اجزای بدنه دارند . در کل امتیاز این بخش را باید به توسان داد چرا که طرحی به مراتب زیباتر و شکیل تر دارد و به خوبی توانسته ویژگی های یک خودروی اسپرت را با یک اس یو وی کوچک ترکیب کند .

طراحی داخلی  :

خودروهای هیوندای اگرچه در بسیاری از بخش ها پیشرفت کرده اند و حتی گاها از خودروسازان ژاپنی نیز جلو افتاده اند ولی هنوز در بخش طراحی کابین نتوانسته اند به اندازه ی کافی از خود تبحر نشان دهند . نحوه ی طراحی کابین توسان نیز از این امر مستثنی نیست .دریچه های کولر مربع شکل که در میان فضای پلاستیکی مشکی رنگی قرار گرفته اند به ظاهر و کیفیت کابین این خودرو لطمه وارد کرده است .  سایر نشان دهنده ها و تکمه ها نیز بسیار ساده و ابتدایی طراحی شده اند . در این میان پوشش استیل موجود بر روی داشبورد نیز نتوانسته موجب بالابردن کیفیت کابین شود . نورپردازی سبزرنگ این کابین همانند سوناتا جلوه ی خاصی ندارد و کاملا معمولی است . حال به بررسی کابین سوزوکی گرندویتارا میپردازیم :

مهم ترین نکته ای که در این کابین جلب توجه میکند ترکیب دو رنگ سیاه و نقره ای به بهترین شکل ممکن است . دریچه های کولر و  سایر ادوات در این خودرو زیبا و کارآمد طراحی شده اند . پوشش فلزی قرار گرفته شده در کنار کنترل ها سبب زیباتر شدن کابین گشته اند . طراحی فرمان در ویتارا نیز بسیار زیباتر از توسان بوده و استفاده از قطعات فلزی بر روی فرمان سبب تکمیل این زیبایی شده است . در کل باید کابین ویتارا را یک کابین اسپرت و زیبا دانست و در مقابل کابین توسان را یک کابین کسل کننده و معمولی .

تجهیزات و قیمت :

شاید ضرب المثل " هر چه قدر پول بدی همون قدر آش میخوری " را شنیده باشید . ولی در مورد توسان باید گفت " هر چه قدر پول بدی بیشتر آش میخوری ! " چرا که قیمت این خودرو برای مدل GLS حدود 41 مليون تومان ميباشد و علي رغم اين كه 1 مليون تومان از ويتارا ارزان تر است از تجهيزات و امكانات بيشتري سود ميبرد .

ابتدا به بررسي تجهيزات سوزوكي گرندويتارا ميپردازيم :

سيستم دو ديفرانسيل (4WD) با 4 وضعيت
فرمان هيدروليك
قفل مركزي با كنترل از راه دور
شيشه بالابرهاي برقي جلو و عقب با قفل ايمني
تنظيم ارتفاع صندلي راننده
آينه هاي جانبي برقي همراه با سيستم گرمـكن
سيستم ترمز ضدقفل با توزيع كننده الكترونيكي نيرو
سيستم كمك ترمز
كيسه هوا براي راننده و سرنشين جلو
كنترل راديو پخش روي فرمان
فرمان 3 پره
كمربندهاي ايمني 3 نقطه اي با تنظيم ارتفاع
سيستم پيش¬كشنده و كاهش ضربه كمربند ايمني
سيستم ضد سرقت (Immobilizer)
تهويه مطبوع (كولر) اتوماتيك
راديو پخش سي دي ضد سرقت
ريلـهاي سقف براي نصب باربند
برف پاك كن عقب
صندلي هاي تاشو
محافظ لاستيك زاپاس

اين ليست  تجهيزات براي خودرويي 42 مليون توماني خيلي هم خوب نيست خصوصا وقتي كه بدانيد اين خودرو از يك موتور 4 سيلندر استفاده ميكند .

اما توسان علاوه بر اين كه بيشتر تجهيزات ياد شده را داراست داراي برتري هايي نسبت به ويتارا نيز ميباشد كه از آن جمله ميتوان به :‌ داشتن موتور 6 سيلندر - گيربكس تيپ ترونيك - كولر اتوماتيك - 4 كيسه هواي اضافه - سانروف - كروز كنترل - گرم كن صندلي هاي جلو -  چراغ مه شكن جلو - سنسور باران - آينه الكتروكروميك عقبو سيستم صوتي MP3  اشاره كرد . ميبينيد تجهيزات توسان نسبت به ويتارا بيشتر و حياتي تر است چرا كه اين تجهيزات در ايمني خودرو نيز تاثير گذارند .

در كل بايد امتياز اين بخش را به توسان داد .

موتور و گيربكس :

يك خودروي اس يو وي چه در انواع شهري و چه در انواع آف رود نياز به يك موتور پرقدرت و قوي دارد . چرا كه معمولا اين گونه خودروها از وزن بيشتري نسبت به انواع سواري برخوردارند و با توجه به ابعادشان طبعا انتظارات بيشتري نيز از آنان ميرود . موتور هيونداي توسان داراي 6 سيلندر ميباشد كه به صورت V  شكل در كنار هم قرار گرفته اند . حجم اين موتور برابر 7/2 ليتر ميباشد و ميزان نيروي خروجي آن نيز برابر 175 اسب بخار ميباشد . حداكثر گشتاور اين موتور نيز 178 پوندفوت ميباشد كه در دور موتور 4000 بدست مي آيد . موتور ويتارا از نوع 4 سيلندر خطي ميباشد كه 2 ليتر حجم دارد . قدرت اين موتور برابر 140 اسب بخار ميباشد . گشتاور اين موتور نيز در حدود 140 پوندفوت است . اما يكي ديگر از برتري هاي توسان نسبت به ويتارا در بخش گيربكس ميباشد . گيربكس ويتارا از نوع اتوماتيك ميباشد ولي گيربكس توسان علاوه بر اتوماتيك بودن از قابليت تعويض به صورت دستي نيز برخوردار ميباشد كه اين امر ميتواند لذت رانندگي با اين خودرو را نسبت به ويتارا دوچندان كند .  اين امر خصوصا در كنار داشتن موتور قويتر توسان كيفيت رانندگي اين خودرو را نسبت به ويتارا در سطح بالاتري قرار داده است .در اين بخش نيز برنده بي چون و چرا هيونداي توسان است .

پايان سخن :

هر دو خودرو جزء خودروهاي مطرح روز دنيا هستند . شايد در بازارهاي جهاني ويتارا به دليل استفاده از موتور قويتر و قيمت ارزان تر ( قيمت ويتارا 6 سيلندر فقط 19999 دلار است !! ) نسبت به توسان انتخاب بهتري باشد ولي در بازار ايران كه هر دو خودرو در يك سطح قيمت قرار دارند موتور و تجهيزات بهتر توسان نسبت به ويتارا به همراه ظاهر مناسبي كه اين خودرو دارد ميتواند آن را در قياس با ويتارا خودروي بهتري نشان دهد . * هيونداي توسان در حال حاضر براي مدل جي ال 5/39 مليون و براي مدل جي ال اس 5/41 مليون ثبت نام ميشود و از 3 سال يا 60 هزار كيلومتر گارانتي برخوردار است .

خودروي اول : هيونداي توسان جي ال اس

خودروي دوم :‌سوزوكي گرندويتارا

+ نوشته شده در  پنجشنبه نوزدهم شهریور 1388ساعت 22:48  توسط کاردان  |